Legkeresettebb alkotók
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Aba-Novák Vilmos keresett alkotó
    Aba-Novák Vilmos
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János
  • Vaszary János keresett alkotó
    Vaszary János

Hantaï Simon (1922-2008)

Életrajz

festő
Bia, 1922. december 8. - Párizs, 2008. szeptember 12.

1941-1948: Magyar Képzőművészeti Főiskola, mestere: Aba Novák Vilmos, Kontuly Béla. 1948: római Magyar Akadémia ösztöndíjasa; 1967: a Fondation Maeght díja; 1949 óta Párizsban él. 1941-ben, mesterségbeli előképzettség, gyakorlat és művészeti ismeretek nélkül kezdte meg tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Főiskola freskó szakán. A főiskolás évek alatt Csontváry - a Gerlóczy-gyűjtemény ekkor az Andrássy úti épület folyosóin és termeiben volt ideiglenesen elhelyezve -, a francia posztimpresszionizmus, ill. Bonnard és Matisse festészete hatott rá döntően. Korai művei, tanulmányai - köztük sok önarckép - stiláris sokféleségük ellenére is jelzik festészetének franciás igazodását. 1948-ban római ösztöndíjasként beutazta Olaszországot, majd Párizsban letelepedve folytatta technikai, műfaji kísérleteit (dripping, montázs, frottázs stb.). 1950-től jelennek meg vásznain fantasztikus lények, organikus formák, biomorf alakzatok. Bretonnal való megismerkedését követően festi nagyméretű szürrealista képeit: vásznait elborítják az organikus növényi formák, az erőteljesen színezett, de feketével fedett képsávok. A szürrealista képekkel párhuzamosan, a folyamatos kísérletezés, ill. a szürrealista gyakorlat eredményeként festészete egyre erőteljesebben gesztikussá válik, a figuráció és a figuratív alakzatok helyét jelek veszik át. Nemzedéktársaihoz hasonlóan, a New York-i iskola párizsi bemutatkozása (1952) és mindenekelőtt Pollock festészete erősen motiválta ~ közeledését a gesztusfestészethez. Az 50-es évek végén, a szürrealizmussal és Bretonnal való szakítása (Alice in Wonderland kiállítás, 1955) után festi all over gesztusfestményeit (Sexe-Prime. Hommage - Jean-Pierre Brisset, 1956), sötét alapon fehér keresztes vásznait (Peinture - Souvenir de l avenir, 1956) és kalligráfiáit (Écriture rose, 1958-59). 1960-ban kezdi meg a batik technikához és a décalcomanie-hoz is közel álló pliage, mint festői módszer alkalmazását: az előzőleg összegyűrt vásznat befesti, majd a száradást követően kihajtja, az így keletkező, festéknyomokból konstituálódó kép tulajdonképpen a vászon saját lenyomata. A pliage-ok felületén - Matisse papírkivágásaihoz hasonlóan - szín, forma és vonal egyként jelenik meg, a kép létrehozására irányuló festői processzus pedig az akciófestészet attitűdjeit idézi. A pliage módszerrel készült művek sorozatokba, formai szekvenciákba rendeződnek. A színek fokozatos eliminálása a Les Meuns (1966-68) sorozattól kezdve monokróm képeket eredményez, az 1982-es Tabulas lilas - az utolsó pliage-sorozat - vásznai pedig már szín nélkül, csak a fehér felhasználásával készültek. ~ 1982-ben abbahagyta a festést. 1994 óta újra dolgozik: régi vásznait feldarabolja, szétvágja, majd - a festés gesztusát a végsőkig kiiktatva - a képek egy részletének a sokszorosítási technikák (fotó, szitanyomat) segítségével reprodukált változatát újra felhasználja.
Mesterei: Aba Novák Vilmos, Kontuly Béla.

Egyéni kiállítások
1954 - Galerie l Étoile Scellée, Párizs (kat.)
1956 - Sexe-Prime. Hommage - Jean-Pierre Brisset, Galerie Kléber, Párizs
1958 - Souvenir de l Avenir, Galerie Kléber, Párizs
1959, 1961, 1962 - Galerie Kléber, Párizs
1965, 1968 - Galerie Jean Fournier, Párizs
1967 - ~. Peintures 1960-1967, Galerie Jean Fournier, Párizs (kat.)
1968 - ~. Peintures 1958-1968, Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence (FR) (kat.)
1969 - Études. Pour Pierre Reverdy, Galerie Jean Fournier, Párizs
1970 - Pour un mur. ARC, Musée d art moderne de la Ville de Paris, Párizs - ~ - Paintings 1960-1970, Pierre Matisse Gallery, New York (kat.)
1971 - Le pliage comme méthode. Regard sur dix années, Galerie Jean Fournier, Párizs
1972 - Aquarelles, Galerie Jean Fournier, Párizs
1973 - Musée d Art et d Industrie, Saint-Étienne (FR) (kat.)
1974 - Blancs I., Galerie Jean Fournier, Párizs - Blancs II., Galerie Jean Fournier, Párizs
1975 - Galerie Jean Fournier, Párizs - Galerie Véga, Li?ge - ~. Paintings and Watercolors 1971-1975, Pierre Matisse Gallery, New York (kat.) - Galerie du Fleuve, Bordeaux
1976 - Galerie Mailliard, St. Paul-de-Vence (FR) - ~, Musée National d Art Moderne/Centre Georges Pompidou, Párizs (gyűjt., kat.)
1977 - Galerie Jean Fournier, Párizs
1978 - Tabulas, Louisiana Museum, Humlebaek (USA)
1979 - Galerie Ziegler, Zürich
1980 - Galerie Jean Fournier, Párizs
1981 - l Abbaye de Sénanque, Sénanque (FR) (kat.) - Tabulas 1980-1981, CAPC, Entrepőt Lainé, Bordeaux (kat.)
1982 - Tabulas 1974-1981, XL. Velence-i Biennálé (kat.) - Kasahara G., Oszaka (JP) - André Emmerich Gallery, New York - Tabulas lilas, Galerie Jean Fournier, Párizs
1983 - ~, Arca, Marseille (kat.)
1984 - ~. Falten als Methode, Galerie M, Hannover (kat.).

Válogatott csoportos kiállítások
1943 - Pécsi művésztelep kiállítása, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest - Karácsonyi kiállítás, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest
1945 - Karácsonyi kiállítás, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest
1947 - Fórum Klub, Budapest - Rippl-Rónai Társaság kiállítása, Fészek Klub, Budapest
1948 - Fészek Klub, Budapest
1955 - Alice in Wonderland, Galerie Kléber, Párizs
1956 - Cinq oeuvres nouvelles, Galerie René Drouin, Párizs
1957 - Les Cérémonies commémoratives de la condamnation de Siger de Brabant [Georges Mathieu-vel], Galerie Kléber, Párizs
1958 - The exploration of form, Gallery Arthur Tooth and Sons, London
1960 - Antagonismes, Musée des Arts Décoratifs, Párizs
1964 - L écriture du peintre, Galerie Jean Fournier, Párizs
1966 - Le Musée dans l usine - collection Peter Stuyvesant, Musée des Arts Décoratifs, Párizs
1967 - Dix ans d art vivant 1955-1965, Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence (FR)
1968 - Espace lyriques, I.N.S.I.R., Université de Rouen (FR) - L Art vivant, 1955-1968, Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence (FR) - Peintres européens aujourd hui, Musée des Arts Décoratifs, Párizs
1969 - Accrochage, Centre National d Art Contemporain, Párizs
1970 - Tisztelet a szülőföldnek. XX. századi magyar származású művészek külföldön, Műcsarnok, Budapest - Un art subjectif..., l Abbaye de Beaulieu (FR) - Bilan et probl?mes du 1%, Halles de Paris, Párizs
1972 - Douze ans d art contemporain en France, Galerie du Grand Palais, Párizs
1974 - Four painters, Pierre Matisse Gallery, New York
1975 - Contemporaines II., Musée National d Art Moderne, Párizs
1977 - 3 collections ... 3 villes - l avant-garde 1960-1976, Musée Cantini, Marseille - Tissus et Création - 1 Les peintres, Espace lyonnais d art contemporain, Lyon (FR)
1978 - ~, Viallat, Galerie Véga, Li?ge (FR) - L art moderne dans les musées de province, Grand Palais, Párizs
1979 - Tendances de l art en France 1968-1978/9 - I. Les parties-pris de Marcelin Pleynet, ARC, Musée d Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs - Henri Matisse en de Hedendaagse Franse Kunst, M. van Hedendaagse Kunst, Gent (B)
1980 - Les nouveaux fauves/Die Neuen Wilden, Neue Galerie, Aachen - Neue Tendenzen der Malerei in Frankreich, Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz - L Amérique aux indépendants, Grand Palais, Párizs
1981 - 37 Aktuella konstnärer fran Frankrite, Liljevalchs Konsthall, Stockholm - Paris/Paris 1937-1957, Centre Georges Pompidou, Párizs - Bram van Velde, ~, Judith Reigl..., Musée Sainte-Croix, Poitiers (FR)
1982 - Choix pour aujourd hui - regard sur quatre ans d acquisitions d art contemporain, Musée National d Art Moderne/Centre Georges Pompidou, Párizs - Twelve Contemporary French Artists, Albright Knox Art Gallery, New York - Paris 1960-1980, Museum Moderner Kunst, Bécs
1997 - L empreinte, Centre Georges Pompidou, Párizs.

Művek közgyűjteményekben
Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence (FR)
Solomon R. Guggenheim Museum, New York
Janus Pannonius Múzeum, Modern Képtár, Pécs
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Musée National d Art Moderne, Párizs
Musée d Art Moderne de la Ville de Paris, Párizs
Musée d Art Contemporain, Nizza (FR)
Musée des Beaux-Arts, Toulon (FR)
M. Vaticano, Róma.

Irodalom
Breton, A.: ~ (kat.). Galerie l Étoile Scellée, Párizs, 1954 (in: Breton, A.: Le surréalisme et la peinture, Párizs, 1965)
Estienne, Ch.: (kat., bev. tan., Galerie Kléber, Párizs, 1955)
Damisch, H.: (kat., bev. tan., Galerie René Drouin, Párizs, 1956)
Alloway, L.: (kat., bev. tan., Gallery Arthur Tooth and Sons, London, 1958)
Mathieu, G.: Au-del- du tachisme, Paris, 1963
Rabinovszky M.: Fiatalok, in: Két korszak határán, Budapest, 1965
Szabadi, J.: Magic Naturalism, New Hungarian Quarterly, 1966/22.
Fekete M.: Prominent Hungarians Home and Abroad, München, 1966
Revel, J.-F.: Pour ~ (kat., bev. tan., Galerie Jean Fournier, Párizs, 1967)
Mathey, F.: (kat., bev. tan., Fondation Maeght, St. Paul-de-Vence, 1968)
Mathey, F.: (kat., bev. tan., Pierre Matisse Gallery, New York, 1970)
Passuth, K.: Modern Hungarian Artists Living Abroad, New Hungarian Quarterly, 1971/41.
Juhász F.: ~, Új Írás, 1971/2.
Clair, J.: Art en France, une nouvelle géneration, Paris, 1972
Beret, Ch.: ~, objectivité et imprévisibilité. Art Press, 1973/8. (Beret, Ch.: Objektivitás és váratlanság, in: Művészet, 1974/8.)
Abadie, D.: Les réserves de la peinture (kat., bev. tan., Musée d Art et d Industrie, Saint-Étienne, 1973), in: Art Press, 1973/8. (Abadie, D.: A festészet tartalékai, Művészet, 1974/8.)
Paquement, A.: Le pliage comme méthode (kat., bev. tan., Musée d Art et d Industrie, Saint-Étienne, 1973)
Bonnefoi, G.: ~. Artistes d aujourd hui, l Abbaye de Beaulieu, 1973
Bonnefoi, G.: An endless quest (kat., bev. tan., Pierre Matisse Gallery, New York, 1975)
Fourcade, D.: Un coup de pinceau c est la pensée (kat., bev. tan., Musée National d Art Moderne/Centre Georges Pompidou, 1976), in: Art International, 1977. március-április
Hulten, P.: (kat., bev. tan., Musée National d Art Moderne/Centre Georges Pompidou, 1976)
Pleynet, M.: La levée de l interprétation des signes ou Les manteaux de la Vierge (kat., bev. tan., Musée National d Art Moderne/Centre Georges Pompidou, 1976), in: Pleynet, M.: Art et littérature, Párizs, 1977
Fourcade, D.: Pour une culture postcézannien (kat., bev. tan., l Abbaye de Sénanque, 1981)
Froment, J.-L.: ~, légendes (kat., bev. tan., CAPC, Entrepőt Lainé, Bordeaux, 1981)
Pleynet, M.: ~ aujourd hui l- o- c était (kat., bev. tan., CAPC, Entrepőt Lainé, Bordeaux, 1981)
Girard, X.: ~, Flash Art, 1981/101.
Millet, C.: Le choix de ~, Art Press, 1981. május
Bozo, D.: (kat., bev. tan., Velencei Biennálé, 1982)
Michaud, Y.: Méthaphysique de ~ (kat., bev. tan., Velencei Biennálé, 1982)
Pleynet, M.: Identité de la Lumi?re (kat., bev. tan., Arca, Marseille, 1983)
Marghescu, M.: Vom Surrealismus zur Pliage (kat., bev. tan., Gallery M, Hannover, 1984)
Millet, C.: L art contemporain en France, Párizs, 1987
Baldassari A.: ~, Párizs, 1992
Millet, C.: ~ - tableaux récents, Art Press, O- est passée la peinture- (különszám), 1995/16.
Berecz Á.: "A vászonfalba ablakot vájtam...". ~ festészetéről, Művészet, 1996/1-2.
Didi-Huberman, G.: L empreinte (kat., bev. tan., Centre Georges Pompidou, Párizs, 1997).
Film
Meurice, J.-M.: ~, MNAM-Arte-INA, Párizs, 1976.
(Berecz Ágnes)

Lexikális referencia